Thursday, January 13, 2011

Petua Tradisional

Aku sangat suka surf pasal petua2 tradisional ni
sbb byk maklumat yg kita boleh ambik
dan aplikasi dalam hidup kita
yelah orang dulu2 mana ada alat2 canggih macam skrg
kalau nak cantik sume guna
bahan-bahan semulajadi je
no laser-laser,botox-botox ni
tinggal ngan nenek n makcik sejak kecil watkan
aku byk belajar
salah satunya
if nk suh daging cepat empuk,
letakkan sudu@daun nangka masa rebus daging tu
and...
memang terbukti menjadi
x percaya cuba
lain2 petua cam
kalau nk cantikkan rambut supaya lebat dan
hitam berkilat
campurkan santan ngan sedikit garam
pastu letak atas kepala
dan biarkan seketika
kemudian basuh dengan bersih
petua lain dari tokwan
nk hilangkan parut kat muka
guna kulit kayu manis,lendir lidah buaya or kulit pisang
memang terbaik la!!!
sbb aku ms zaman skolah dulu muka berparut
mana taknya asal ada jerawat je
gatal je tangan ni nk memicit
td ms "date" ngan Encik Google
aku dpt satu tip baru
Ais boleh mengecikkan pori2 muka
dan mencantikkan make-up
selama ni yang aku tau putih telur je leh kecikkan pori2 muka
caranya letak ais dulu kat muka pastu
baru make-up
patutlah jurumekap selalu letak ais kat muka
aku ingatkan napelah
rupa2nya nk suh nampak cantik
nk tryla nnt letak ais masa nk "menconteng muka"
tp bilakah agaknya
waktu aku nk menconteng itu akan tiba??????
Tinggal tanda tanya

2 comments:

Cik Aada said...

yup ais nak suh muka nmpak gebu kot!haha

aku pun suka amalkan petua-petua lama ni..smpai skang

CikNgah said...

patutla kamu comey je cik ada