Thursday, January 20, 2011

Khurafat

Semalam g tengok cerita Khurafat ngan Fiza and Yani
On the spot punya decision

kitaorang g ngan kete je senang skit
kalau naik komuter ni leceh skit la
ramai orang
lainlah kalau nak g kL tu terpaksalah kan
lagipun dekat je
wayang kul 5.30 ptg
kitaorang sampai Seremban dah asar
so solat asar dulu pastu jalan-jalan kejap terus masuk panggung
mula-mula masuk agak bising gakla
tapi bila cerita dah start sume diam
bila part seram tiba
bertambah diam panggung tu
aku rasa kalau ada benda jatuh satu panggung leh dengar
agaknya semua orang takut kot
aku pun seram gak
especially masa part Johan( Syamsul Yusof)
angkat mayat Anna(Sabrina Ali)
giler takut time tu
seram sejuk je rasa badan time tu
aku siap tutup muka ngan tangan lagi
kalau aku jadi Johan tak de maknanya aku nak bawa mayat tu
yang lain-lain tu tak takut sangat la
cuma terkejut je la
bagi aku cita tu boleh lah not bad
Ada pengajarannya
Jangan sesekali mengamalkan ilmu hitam
dan jangan sesekali jadikan jin sebagai tempat meminta pertolongan
Ingatlah bahawa Allah sentiasa ada untuk kita
dan gunakanlah Al-Quran sebagai penawarnya
Sesungguhnya tiada apa yang paling diingini
oleh syaitan laknatuAllah melainkan menyesatkan manusia
sebagaimana janjinya pada Allah s.w.t


Iblis berkata: "Ya Tuhanku, oleh sebab Engkau telah memutuskan bahawa aku sesat, pasti aku akan menjadikan mereka memandang baik(perbuatan maksiat) di muka bumi dan pasti aku akan menyesatkan mereka semuanya kecuali hamba-hambaMu yang mukhlis dia antara mereka."
(Surah al-Hijr:Ayat 39)

Mohonlah pertolongan dari Allah

Allah berfirman:

"Berdoalah kepadaKu,nescaya akan Aku perkenankan bagi kamu.Sesungguhnya orang-orang yang menyombongkan diri dari menyembahKu akan Ku masukkan ke neraka Jahanam dalam keadaan hina"
(Surah Al-Mukmin:Ayat-60)


Dalam auat lain pula Allah menceritakan tentang kisah perjanjiaNya dengan Iblis laknatuAllah

Allah berfirman:

"Dan Kami telah menciptakan manusia(Adam) dari tanah liat kering yang berasal dari lumpur hitam yang telah diberi bentuk"
(surah al-Hijr:26)

"Dan kami telah menciptakan jin sebelumnya dari api yang sangat panas "
(surah al-Hijr:27)

Apabila Allah telah menyempurnakan semua ciptaanNya
maka Allah telah meniupkan roh ke dalamnya
Kemudian Allah s.w.t memerintahkan semua ciptaanNya itu
tunduk bersujud kepadanya
Maka bersujudlah para malaikat dan semuanya bersama-sama melainkan Iblis

Allah bertanya:"Hai Iblis apa sebabnya kamu tidak ikut sujud bersama-sama mereka yang sujud itu?"

Iblis menjawab: "aku sesekali tidak akan sujud kepada manusia yang Engkau telah menciptakannya dari tanah liat kering yang berasal dari lumpur hitam yang diberi bentuk"

Lalu Allah menyuruh Iblis keluar dari syurga,kerana mereka terkutuk dan kutukan itu tetap menimpa mereka sehingga hari kiamat
(Surah al-Hijr:Ayat 26-35))

Kisah ini dapat korang hayati dalam Surah al-Hijr


Waallahualam

Nota Siku:Aku ambik terjemahan ni dalam tafsir Quran.Please correct me if i'm wrong :-)

4 comments:

Abang Jonni said...

huyyoooooooo..... cantik la blog skrg...

FaTiN said...

macih2..blog kamu pun cantik juga :)

iniialahaku said...

xtgk agi..tpi mmber ckap bnyak part2 trkjut je..

Cikngah said...

tul2.byk part terkejut