Wednesday, December 1, 2010

Which way should i take??

Td pihak fakulti call
dia cakap next week aku ada interview utk fellowship
alhamdulillah...dapat juga interview tu
risau gk lau x dapat
sbb byk persaingan
namun dalam kegembiraan tu
aku masih berfikir
adakah aku betul2 bersedia nk menyambung pengajian hingga ke phd atau juz
cari kerja after master ni
sukar sebenarnya nk membuat pilihan
kalau ikutkan hati aku mmg nk sambung terus ke phd
sbb aku nk menjadi contoh kepada adik2
supaya diaorg tau bahawa ilmu itu sangat penting dalam hidup
apabila kita mati hanya ilmu yang diamalkan akan menjadi bekalan di sana
seperti pepatah arab yang berbunyi

"al-ilmu bila amal kalsyajarah bila thamar"

atau dalam bahasa melayunya

"ilmu tanpa amal ibarat pokok tanpa buah.maksudnya ilmu yang tidak dimanfaatkan sama seperti pokok yang tidak mempunyai buah yakni tidak memberikan sebarang manfaat kepada kita"

pepatah ni aku belajar masa zaman sekolah menengah dulu dalam tajuk "Al-mithal(contoh)"
masa tu tingkatan 4,belajar dalam subjek bahasa arab tinggi
sampai sekarang aku ingat
tp bila pk2 balik rs macam nk cari kerja terus pn ada
yelah..dh lama rasanya aku belajar
nk juga cari duit sendiri tanggung parents pulak
tp klu ikutkan my dad,he prefers me to continue my study like my uncle
who's already graduated his phd last year although already had a family with 3 children
umo dia dh 40lbh
susah sebenarnya nk wat pilihan kan??
Rasanya lirik lagu dari Maher Zain ni
amat sesuai untuk menggambarkan perasaanku skrg ni

Everytime you feel like you cannot go on
You feel so lost
That you're so alone
All you is see is night
And darkness all around
You feel so helpless
You can’t see which way to go
Don’t despair and never loose hope
Cause Allah is always by your side


moga Allah permudahkan segalanya:)

No comments: