Wednesday, August 17, 2011

Kung Pao Chicken


Assalamualaikum Semua


Hari ni menu pilihan untuk berbuka adalah kung pao ayam dan juga bergedil ayam. Terliur tengok Chef Kamarul bersama Zizan masak ayam ni dalam rancangan Ala Carte ari ahad aritu.Pe lagi aku pun cubalah masak arini.Kebetulan ayam dan bahan-bahan lain ada.So try jelah.Cara nak memasaknya senang je.Jom tengok cara-cara membuatnya.

------------------------------------
Bahan-bahan yang diperlukan
------------------------------------

A: Bahan Perapan

- Ayam, sos tiram,sos tomato,kicap pekat manis ,sedikit garam,tepung jagung

B: Bahan Sos

- Seulas bawang merah, tiga ulas bawang putih, 2 inci halia, sos tiram,sos cili, 5 biji cili padi, 7 helai daun kari, sedikit air.

Cara-cara membuatnya:-

1) Perap ayam dengan bahan perapan tadi selama 15 minit.(Lagi lama anda perap lagi lembut ayam itu)

2) Kemudian panaskan kuali dan goreng ayam yang telah diperap tadi.Ketepikan.

3) Dengan menggunakan sedikit minyak, tumis bawang merah,bawang putih dan juga halia yang telah dimayang. Kemudian masukkan cili padi yang telah dipotong bulat-bulat.seterusnya masukkan daun kari.Biarkan sehingga campuran itu naik bau.

3) Selepas itu, masukkan sos tiram,sos cili dan juga sedikit air. Last sekali masukkan ayam yang telah digoreng tadi dan kacau hingga sekata.Siap :)




Kung Pao Ayam ala Cikngah

Cara nak buat bergedil pulak senang je.Rebuskan 4 biji kentang sehingga empuk(biasanya orang goreng tapi aku prefer rebus).Rebuskan juga ayam.Kemudian lenyekkan kentang bersama ayam tadi.Gaul hingga rata dan kepalkannya menjadi bentuk bulat.Last sekali celupkan bulatan tadi dengan sedikit telur untuk mengelakkannya daripada pecah.Kemudian goreng dalam minyak yang panas.Sudah siap @_@



Kung Pao Ala Cikngah



Inilah bergedil tanpa sayur cikngah.Malas nak g beli daun sup.Jadi guna je apa yang ada,Hehehe..oklah jumpa lagi di next entry.Nak g melayan family outing season 2.Selamat malam semua :)

4 comments:

ankeljonni said...

wah!! ayam kung pao... mesti sedap.. huhu

♥♥Cikngah♥♥ said...

AJ:alhamdulillah rsnya blh thn wlupun pose.hehe :)

Nisa said...

lagi isu terliur disini :P

♥♥Cikngah♥♥ said...

nisa:hehehe...nnt blhla u mskkn utk hubby u ye.hehe :)