Monday, August 1, 2011

Cencaru Masak Cili Padi

Assalamualaikum dan Salam Ramadhan buat semua



Alhamdulillah 1 ramadhan telah berlalu.Syukur kehadrat Illahi kerana kita berkesempatan lagi untuk menjalani ibadah puasa dan berterawih pada tahun ni.Macam mana dengan menu berbuka arini?Harap-harap takdelah pembaziran yang berlaku arini ye.Menu kitaorang arini simple je.Maklumlah orang bujang.Menunya ialah cencaru masak cili padi,lala masak halia,sup sayur dan juga ikan kering goreng.Tak lupa kuih kegemaran orang kelate macam diriku onde-onde a.k.a buah melaka.




Ha..inilah ikan cencaru yang dimasak cili padi.Cara membuatnya senang je.Mula-mula tumis bawang putih,halia dan cili padi yang telah ditumbuk.Kemudian,masukkan serai yang telah diketuk,2 helai daun limau purut dan sedikit air.Biarkan sehingga air mendidih.Kemudian masukkan bawang besar(dihiris nipis-nipis),buah tomato dan sedikit garam.Akhir sekali masukkan ikan cencaru yang telah digoreng.Biarkan seketika dan padamkan api.Siap :-)



Dan ini pula onde-onde tu. Biasa warna hijau kan,tapi kali ni aku buat warna merah+sedikit perasa vanila.Saje je nak wat kelainan sikit.Oklah jumpa lagi di next entry. Selamat bersahur semua (@_@).

4 comments:

cplud miera said...

wah..sedap sungguk lauk mu berbuka yer fatin ;)

♥♥Cikngah♥♥ said...

Biasa2 jela mira.Out of idea dh tu.Xtau nak masak ape.tu yg msk cili padi je.senang

Abang Jonni said...

onde-onde yg kaler dia lain dari yg lain..

huhuhuhu

♥♥Cikngah♥♥ said...

AJ:Hehehe...