Monday, July 26, 2010

Syukur Ya Allah

Pg smlm pas balik anta yani kt ktm kete tetbe je rs mcm x sdp..Ble tekan myk je ada something yg bunyi.Dlm hati dh terdetik dh ada something yg x kene.Ntah2 air dh hbs.Tp aku still gerakkan kete lg sbb sblm start perjalanan aku mmg dh cek dh sume air.Mmg penuh sbb ayah aku dh psn.Check air sume. Then tetbe je kete jd makin perlahan x lh nk tekan myk just angkat clutch je.Mmg slow gle la.Nasibla time tu awal2 pagi so kete mmg x byk sgt.Tbe2 ms sampai kt traffic light blm sempat aku nk berhenti kete tu dh berhenti ngan sendirinya.Aku ngan Amy mmg dh risau giler dh.Yelah dhla tgh2 jln bahaya tu.Pastu amy ckp jom la kt kuar dr kete bahaya ni.So ktorg kuar dr kete&bg lampu emegercy.Pastu ktorg duk kt bahu jln.Ms tu mmg xtau nk kol sape.Dhla aku x de member sgt kt sini.Last2 ada sorg pakcik ni dtg tny ktorg nape ngan kete tu.Pastu ktorg ctelah.Then pakcik tu tlg tolakkan kete ke tepi.Dia tlg bukakan bhgian dpn.Tgk2 air dh xde..kering gle..Pastu pakcik tu gtau ktorg yg dia kata klu kete buatan lain ni mmg dh meletup ni sbb panas gle.Mujur kete aku ni ok ada warning lagi.Tp tula mn aku tau tu amaran igtkan bunyi biasa je.Pakcik tu mtk air utk isi dlm bekas tu.Dlm kete mmg selalu ada stok air if jd mcm ni sng.Ble isi tu air keluar..Tgk2 radiator host tu dh lus..karat.Patutlah ble isi air,air kluar blk.Pastu pakcik tu tlg ketatkan skru.Alhamdulillah dlm kete aku tu sume lengkap spanar,jumper,alat pemadam api.Sume ada.Ayah aku dh siapkan siap2.Pakcik tu suh ktorg g kedai kete tukar hos.Lps siap tukar tu aku ucapkan terima ksh pd pakcik tu&nk bg duit sbb menolong tp pakcik tu ckp xpayah dia ikhlas tolong.Alhamdulillah Allah masih sayangkan kami.Dlm dkt kul 9 tu ktorg sampai hostel dgn selamat.Dkt sejam gkla duk kt jalan2. Ptg tu ktorg nk g kedai kete.B4 kua isi air lagi skali.Dh cek air penuh..So ktorg memulakan perjalanan.Sampai2 kt kedai tu ms cina tu nk cek tgk air dh kering.Syukur sgt2 Ya Allah sbb ktorg selamat sampai ke kedai tu.Klu tak,xtaula pe nk jd ngan ktorg.Pas siap tukarkan radiator hos tu brla dpt berjalan dgn tenang.Dh dkt asar br ktorg mkn pg+tgh ari.Mcm x senang hati selagi kete x setel.Ble dikenang blk alhamdulillah syukur sgt2 Ya Allah kerana telah menyelamatkan kami.Setelah apa yg terjadi aku menjd lebih berhati2.Tak dinafikan ada gk perasaan cam fobia je nk bwk kete sbb takut benda yg sama berulang tp aku percaya Allah tu Maha Melindungi.Dr kejadian ni jg aku byk menggunakan perkataan Alhamdulillah.Klu x sblm ni aku mst menggunakan perkataan "Nasib baik","Mujur".Terima kasih kepada satu artikel ini kerana memberi aku ilmu yg berguna.Aku igt lg dlm artikel tu dia menyuruh kt menggantikan perkataan nasib baik dgn Alhamdulillah kerana setiap apa yg berlaku itu adalah kehendak dari Illahi.Pape pn syukur x terhingga kpd Allah s.w.t.Sesungguhnya DIA Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.Wallahulam...

No comments: